Lida Loop

  • Alla tävlingsklasser samt Damer och Herrar Motion cyklar alla 3 loopar.
  • Double Loop cyklar första och andra loopen.
  • Single Loop cyklar första loopen.

Lilla Loop

  • Nybörjare A – Knatterace kör en rundslinga inne på arenan.
  • Nybörjare B – cyklar 2,5 km på grusväg/stig.
  • Familjeklass i sällskap med vuxen – 10 km.
  • Familjeklass i sällskap med vuxen – 22 km.
  • Ungdom Motion 10-16 år – 10 km.
  • Ungdom Motion 10-16 år – 22 km.
  • Flickor 10-12 år (Tävlingsklass) – 10 km.
  • Pojkar 10-12 år (Tävlingsklass) – 10 km.
  • Flickor 13-14 år (Tävlingsklass) – 22 km.
  • Pojkar 13-14 år (Tävlingsklass) – 22 km.
  • Flickor 15-16 år (Tävlingsklass) – 22 km.
  • Pojkar 15-16 år (Tävlingsklass) – 44 km. (Startar senare tillsammans med vuxna)

Mitt i arenaområdet bland målportal, kiosk, utställare, värdshus, publik och högtalare finns också startområdet som är uppdelat i åtta stycken startfållor. I fållan längst fram (Nr 1) står de absolut snabbaste elitcyklisterna. Sedan är fållorna i stigande ordning bakåt, ju högre siffra på fållan ju långsammare cyklister.

Det som är extra roligt med ett långlopp som Lida Loop är att:

  • Det är exakt samma bana och samma förutsättningar för alla cyklister (om du cyklar 3 loopar)
  • Känslan är exakt lika för alla när man strax före start står och trängs bland över 1000 andra förväntansfulla och smånervös cyklister.
  • Alla har ungefär samma tankar i huvudet före start. Smorde jag in kedjan? Kollade jag växlarna? Kommer cykeln att hålla? Kommer min kropp att hålla? Har jag ätit och druckit tillräckligt? Har jag rätt lufttryck i däcken? Hinner jag kissa ännu en gång? Har jag reservslang, verktyg och pump med mig? Laddade jag batteriet till GPS:en?
Starten har gått

Loop 1 – 22 km

Starten lämnar ingen oberörd då man ska rakt uppför slalombacken. Det är trångt och bitvis väldigt brant.

Vilket är ditt favoritspår vid starten – vänsterspår, högerspår eller bara rakt upp i mitten?

När startbacken är avklarad tar grusvägarna vid och hastigheten skruvas upp. En del svängar är också något feldoserade (likt karusellen Vilda Musen på Gröna Lund) samtidigt som det i början kan vara trångt och intensivt bland de tävlande cyklisterna. Vi ber er därför cykla förståndigt.

Håll avstånd, bromsa där det krävs och hålla er position genom hela kurvan även om ni råkar ligga i ytterspår och får några få meter extra att cykla. I nästa kurva kan det istället vara du som får innerspår. Säker cykling med få onödiga krascher/ skador gillas av alla.

Grusvägarna ringlar sig bort mot Himmelsboda där vi får ögonkontakt med några kossor inne i deras hage.

Underlaget på grusvägarna är fint och landskapet ganska kuperat vilket känns i ben och hjärta då tempot brukar vara högt såhär i början på loppet.

Efter att ha passerat träbro nummer 2 vid dammarna kommer banans kanske brantaste backe ”Karlssons Klister”. Den reser sig som en vägg framför oss så det kan det vara klokt att ha en hyfsat lätt växel och bra tryck på pedalerna. Annars menar tävlingsledare Karlsson att man fastnar i backen.

Väl uppe bjuds vi på ett härligt parti med omväxlande motionsspår och korta avsnitt med singletrack.

Energipåfyllning

Efter 13 km kommer vi till Brantbrink IP där vi gör ett kort stopp vid första vätskekontrollen. Sedan fortsätter vi in på fina små singeltrack som tar oss under järnvägen ut mot Rikstens friluftsstads område och fd F18, den nedlagda militärflygplatsen.

Stenhällarna

Nu är det inte långt kvar till Lida. Lite mer grusväg längs Grödingebanan (järnvägen) och sedan vänster upp mot toppen av Lidaberget. Väl på krönet svänger du vänster in på en riktigt fin Singeltrack. Stigen går uppe på stenhällarna och avslutas med ett snabbt utförsparti innan du plötsligt är framme vid arenan för varvning, mellantidstagning, vätskeintag och publikens jubel.

Ni som cyklar singelloop, familjeklasserna och ungdomsklasserna (utom P15-16) går nu i mål efter era 10 respektive 21 kilometrar.

(Ni som cyklar den nedkortade varianten på 10 km cyklar INTE förbi uppförsbacken ”Karlssons Klister” och Vätskekontrollen)

Loop 2 – 22km

Många återkommande Lida Loop-deltagare hävdar att detta är tävlingens bästa och roligaste loop.

Efter varvningen vid arenan cyklar du direkt ut på den mytomspunna stigen ”Diagonalen”. Ett parti på 1 km som är tekniskt svårt med stenar, hällar, rötter, surhål och en hel del publik.

Därefter lättcyklade grusvägar som antingen bjuder på högre fart eller en stund återhämtning, du bestämmer.

Efter ytterligare några km kommer du till banans mest ”tighta” stig som ringlar sig fram genom skogen likt en orm. Sen några minuters cykling bland rötter och stenar innan vi kommer ut på motionsspåret för en kort kilometer söderut. Sväng av höger ut på ”Glader”. En härlig stig över hällar och mellan blöta mossar. Över en grusväg sedan in på banans kanske finaste singeltrack. Här är det bara att le och ösa på. Nu börjar det bli kul på riktigt!

Direkt efter vätskekontrollen svänger du tvärt upp höger ut på en ganska stökig stig. Stenar och rötter ska övervinnas och här börjar det märkas i kroppen att man är trött vilket inte är så konstigt då halva racet nu är cyklat.

Sedan över en afalterad bilväg och ner i Kassmyras grustag. Miljöombytet är påtagligt och vi rekommenderar dig att lyfta blicken och njuta av vyerna.
Sedan ner mot Trollsjön där man ska runda vattnet på tvärställda sluttande rötter. Det här är så långt ifrån slät asfaltscykling det bara går. God skicklighet belönas med en ordentlig endorfinkick.

Vägen tillbaka mot Lida inleds med dagens enda asfalterade backe ”Tommys Favorit”, häng i bara!
Nu passerar vi golfbanorna och följer Sörmlandsleden in mot Lida. Det tekniska partiet ”Kloker” avslutas med ett snabbt utförsparti och vips är man ute på större motionsspår igen.
Strax före varvningen ska vi upp på baksidan av slalombacken. Väl uppe på toppen kan man med trötta ögon se ut över sjön Getaren och den djupa skogen som växer på andra sidan vattnet. Ös på nedför backen, njut av publikens hejarop och gör ett depåstopp i vätskekontrollen.

Ni som cyklar Double Loop och ungdomsklasserna P15-16 cyklar nu in i mål efter era 44 km.

Loop 3 – 20km

Dags för finalslingan, som är den kortaste. Dessutom är den lättaste att cykla vilket kan vara bra när armar, ben och huvud börjar bli trötta. Nu ska sjön Getaren rundas och vi kommer färdas i den skog vi nyss såg från toppen av slalombacken.

Direkt efter parkeringen tar en singeltrack vid och vi ska både uppför och nedför Lidaberget, jobbigt uppför och trixigt nedför.

Vi korsar en asfaltsväg och sedan in på en minst sagt rotfylld stig som avslutas med en så smal träbro att cykeln måste lutas något för att styret inte ska slå i räcket.
Efter bron är det underbart snabba stigar fram mot ”Matildas dröm”. En backe som är både seg och lång. Väl på krönet kan vi ta några djupa andetag och blicka ut över sandtaget.

Vi är snart inne i ”Prosit” – ett parti med lite stenar, rullgrus och lös sand.

Vi kommer fram till ett sommarstugeområde och efter en teknisk och ganska kort singeltrack blir det asfalt i några hundra meter. Passa på att äta och dricka för snart svänger vi tvärt höger nedför en brant backe. Håll hårt i styret. Att komma upp i 50km/h på denna ojämna grusväg är inte ovanligt.

När hastigheten sjunkit till normala nivåer är vi framme vid sista vätskekontrollen nere vid lilla & stora Skogssjön. Nu är det bara cirka 10 km kvar in till mål.

Vi fortsätter uppför ”Kickis lilla fina”, en backe som skriker Krampvarning och den kan vara riktigt elak för trötta ben. Efter backen får vi njuta av ett långt parti med skogsvägar, ängar, bondgårdar och kor.

Partiet runt Norga Kvarn är riktigt vackert! Den 3 meter breda asfalterade kostigen ger möjlighet till en sista påfyllning av vätska innan vi återigen följer Sörmlandsleden fina singeltrack över berget till Nolinge. Ta det lite försiktigt i sista nedförsbacken ner mot hästgården.
Nu är det bara ett par kilometer grusväg kvar till målet och du kan med fördel vrida ur de sista krafterna ur benen. För när du väl är vid vattenskidklubben är det inte långt kvar.

I mål

Du hör speakern, du ser badplatsen, du känner publiken, du grinar illa i finalbacken och plötsligt är du mitt i målfållan och kan göra dig redo för målgång.

Le, sträck ut och känn dig stolt för att precis kommit in i mål efter 64 tuffa kilometrar.

Ta emot en medalj, drick vätska, ät efterloppsmat, duscha och beröm dig själv för en fantastisk prestation.

Du är trött idag men imorgon kan du redan börja drömma om nästa års Lida Loop.
För visst vore det roligt att komma tillbaka ännu bättre tränad och kanske försöka få en ännu snabbare tid?

Medalj